Att shoppa är en hobby som många svenskar har utvecklat de senaste 10-20 åren. Förr i tiden handlade folk kläder när de behövde det, men nu kan folk handla kläder och accessoarer nästan varje vecka. Bakgrunden till detta är att människor har blivit mer medvetna kring vad de har på sig och hur de ser ut. Därför kommer denna artikel kolla närmre på just mode och shopping i Sverige.
Ungdomarna står i centrum
De som bidrar allra mest till shoppingen är ungdomarna i Sverige. Unga i Sverige har nämligen en relativt stark köpkraft genom exempelvis studiebidrag och extrajobb som många har. På så sätt har de möjlighet att handla vad de vill under veckorna när de inte jobbar. Utöver detta är många svenskar föräldrar också intresserade inom mode och shopping har blivit en trevlig aktivitet mellan föräldrar och ungdomar. Exempelvis är det vanligt att åka till Kosta Boda outlet för att köpa kläder med barnen och därefter fika eller äta middag efteråt. Utöver detta finns det också ett fint glasbruk i Kosta, vilket många brukar kombinera med besöket till outleten.
Hur ser modet ut idag?
När det kommer till mode i dagens samhälle är det något som vuxna brukar tycka är relativt komplex. Anledningen till detta är att det går väldigt fort på grund av att modet påverkas av många olika parter. Det är nämligen inte bara genom tidningar som modet sprids, eller genom modevisningar där olika kollektioner visas upp. Utan även genom internet finns det otroligt många människor som påverkat modet. En del av dessa är exempelvis influencers som provat olika typer av kollektioner. På så sätt brukar en del kända märken också betala influencers att lägga ut bilder på sig själva med olika klädesplagg. Detta har blivit en väldigt populär metod för de företag som vill göra reklam. En annan viktig part är de olika tv-program som sänds, där kläderna som artister bär i exempelvis Idol och Melodifestivalen påverkar vad vanliga människor har på sig.